CKV-dagen/scholen/opleidingen - kinderen/jongeren/studenten

Voor CKV-dagen, scholen en opleidingen verzorgt De Afrika Centrale de volgende workshops:

Naast workshops verzorgt De Afrika Centrale ook optredens voor scholen; 


De Afrika Centrale werkt voor scholen en opleidingen in het hele land.
Deze scholen/opleidingen gingen u voor: Klik hier.

Wij accepteren betalingen met de cultuurkaart !

West Afrikaanse dans met (of zonder) live percussie begeleiding

Workshops Afrikaanse streetdance met live percussiebegeleiding bij De Afrika CentraleUit onderzoek blijkt dat dans een van de onderbelichte diciplines van het vak CKV1 is. Dat is spijtig omdat er met dans, en met name met West-Afrikaanse dans, veel ervaringsgericht te leren is.

De dansen zijn feestelijk, vrolijk, explosief, humoristisch, verleidelijk en voor iedereen geschikt; jong/oud, dik/dun, jongen/meisje, met of zonder danservaring.

West Afrikaanse dans/streetdance sluit niet alleen aan bij de belevingswereld van de leerlingen, maar brengt tegelijkertijd ook een verdieping aan.

De dansworkshops duren een uur.

Aandachtspunten binnen de dansworkshops

Het lichaam zien als eenheid

Leerlingen tijdens een workshops bij de De Afrika Centrale

De op de Mandingue-traditie gebaseerde dansen die in de workshops aan bod komen zijn heel aards (blote voeten, gebogen knieen) en worden gedanst met het hele lichaam. Voor de leerlingen is dit een noodzakelijke aanvulling voor het dagelijkse denkwerk en de eenzijdige belasting van het lichaam. Door de expressie en het aanvoelen van het eigen lichaamsritme en temperament leren ze zich vrijer en met meer zelfvertrouwen te bewegen. Daarnaast is het een training tot concentratie en zelfcontrole.

Communicatie en samenwerking

De workshop worden altijd met live percussiemuziek begeleid. In de West Afrikaanse traditie bestaat er een grote samenwerking tussen de dansers en de drummers. Het is een manier van communiceren waarbij harmonie ontstaat als er goed naar elkaar geluisterd en gekeken wordt. Samen dansen (vaak in een kring) werkt opzwepend, versterkt het gevoel van saamhorigheid en maakt de leerlingen los uit het Westerse individuele levenspatroon.

Plaats voor het individu binnen de groep. Ontdekken van het eigen potentieël

West Afrikaanse dans zorgt voor ontspanning door explosieve energie en inspanning. Een ideale manier om de hoge studiedruk los te laten, en plaats te maken voor eigen ontwikkeling en levensvreugde. Om de eigen mogelijkheden en potenties te verkennen moet er plaats zijn om af te wijken van wat de groep doet. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Europese klassieke ballet (waar de danseressen de bewegingen identiek moeten uitvoeren, en er liefst ook identiek moeten uitzien) is er in de Afrikaanse dans plaats voor persoonlijke stijl en interpretatie. Men gaat er vanuit dat ieder mens zijn persoonlijke kracht heeft waarmee zij/hij kan bijdragen aan het geheel.

Respect voor andere culturen. Link met eigen cultuur

De leerlingen zijn bekent met videoclips van MTV en TMF, waar streetdance en hiphop dans een grote rol spelen. Wat veel van hen niet weten, is dat de West Afrikaanse dans hier aan ten grondslag ligt. In de workshops wordt een link gelegd tussen die verschillende dansvormen. Afrikaanse dans blijkt dan niet zo ver van hun bed als ze in eerste instantie vaak denken. En wellicht maakt 'bekend' wel 'bemind'. Ook zullen de leerlingen ervaren dat de West Afrikaanse dansen en ritmes behoorlijk gecompliceerd kunnen zijn en absoluut niks van doen hebben met: 'gewoon een beetje stampen op hard getrommel'.

Creativiteit

Het is mogelijk om in de workshop tijd te besteden aan het zelf maken van een dans; Veel bewegingen uit de Afrikaanse dans komen uit het dagelijks leven.
De leerlingen kunnen de opdracht krijgen om in groepjes een dans te maken met bewegingen uit hun (dagelijks) leven. Opbouw, plaatsing, spanning, diversiteit, uitvergroting en humor zullen daarbij aan bod komen.

Leerdoelen van workshops bij de De Afrika Centrale

Percussieworkshops / Afrikaans trommelen

Samenwerking

In de percussieworkshops wordt gespeeld op djembé, doundoun, sanbang, kenkeni, shakers en bellen. De leerlingen gaan de uitdaging aan om met hun groep een ritme op te bouwen uit een aantal ritmische patronen. De patronen zijn, los gespeeld, vaak eenvoudig. Worden deze echter gelijktijdig gespeeld, dan ontstaat een (complex en) swingend ritme. Swing door samenwerking!

Communicatie

Percussie spelen kan je zien als non-verbaal communiceren, waarbij een energie gevende harmonie ontstaat als er goed naar elkaar geluisterd wordt. Wordt er naar elkaar geluisterd, dan maak je muziek. Wordt er niet geluisterd, dan maak je herrie.

De percussieworkshops duren een uur.

Bodypercussie / Body-drumming

Een extra laagdrempelige combinatie van de twee bovenstaande workshops percussie en dans, waarbij muziek maken en bewegen samen gaan; in 'no time' zit het ritme letterlijk in je lijf! Stoelen, tafels, instrumenten, muziekinstallatie, materialen of hulpmiddelen zijn niet nodig!

In deze workshop leer je ritmes maken mét en óp je lichaam; stampen, klappen, wrijven, tikken en kloppen.
Ook je stem ga je soms gebruiken, en niet in de vorm van zingen!
Je gaat de uitdaging aan om met je klasgenoten een ritme op te bouwen uit een aantal (vaak eenvoudige) ritmische patronen. Zo ontstaat er door samenwerking een swingend geheel.
Bodypercussie kan je zien als non-verbaal communiceren; Wordt er naar elkaar geluisterd, dan maak je muziek en wordt het een feestje. Wordt er niet geluisterd, dan maak je herrie.

'Groove', klap en stamp het groepsgevoel, de samenwerking, de focus en de creativiteit er in!

Workshops sieraden/accessoires maken en maskers maken van hergebruikt materiaal.

De workshop sierraden/accessoires maken is niet alleen gericht op meisjes!  Naast kettingen, armbanden en ringen kan ook gedacht worden aan riemen, polsbanden, mobiel-hangers, en banden om mobiel/I-pod/sleutels aan te hangen.

Door schaarste zijn Afrikanen vaak erg vindingrijk in het gebruik van materialen. Naast materiaal uit de natuur (hout, veren, schelpen, etc.) wordt ook ‘resten van het stadse leven’ een nieuw leven ingeblazen. Weinig wordt weggegooid, veel blijkt geschikt voor hergebruik; Autobanden worden schoenen, kroonkurken worden shakers, blikjes worden speelgoedauto’s of soeplepels.
In Europa, waar wij geen schaarste in materialen (denken te) hebben, is hergebruik inmiddels door schaarste in schoon milieu interessant geworden.

Naast materiaal uit de natuur (hout, veren, schelpen, stro, etc.) gaan de leerlingen in onze workshops een stukje van onze overweldigende stroom afval, op een creatieve manier verwerken. Fietsbanden, frisdrankblikjes, ventielen, oude munten, sleutels en ijzerdraad, vinden hun weg in centuren, armbanden, ringen, kettingen en mobiel-hangers.

Leerdoelen (naast de overkoepelende leerdoelen van de Beeldende vakken op scholen):

Schoonheid vinden in dingen die in Europa traditioneel gezien als vuil/vies/onbruikbaar worden beschouwd.
Op creatieve manier naar ‘afval’ kijken. Hergebruik van materiaal stimuleren.

Bij het verzamelen van materiaal gaan de leerlingen zoeken in hun huis, op straat, in het park, op het strand. Zwerfvuil wordt daarmee voor een deel opgeruimd. Daarnaast krijgen de leerlingen oog voor wat mensen weggooien en vervuilen. Ze zullen daarna wellicht met meer respect omgaan met het milieu.

Nadenken over overconsumptie, bewust worden van de verspilling van materiaal door onze wegwerpmaatschappij (en wellicht reflecteren over de voordelen van en noodzaak tot consuminderen?)

Kennis maken met vormgeving uit Afrika.

Noot: Bij de workshop maskers maken richten wij ons op het beeldende aspect, en zal slechts beperkt ingegaan worden op de sociale functie van het masker in de Afrikaanse samenleving (rituelen etc.). Natuurlijk nodigen wij de docenten uit om dit in eerdere of latere lessen aan bod te laten komen. Daarnaast kan nog gezocht worden naar aansluiting d.m.v. theater gerichte lessen in lichaamstaal/gebaren/spelen met maskers.

De workshops sieraden/accessoires maken en maskers maken duren minimaal anderhalf uur (liefst 2 uur).
Ze kunnen ook aangeboden worden in twee of drie sessies van een uur.


Henna tribal-tattoo painting

Leer hoe je bij jezelf of bij een ander een coole henna tattoo kan zetten. 
We laten ons inspireren door mooie patronen, symbolen en motieven van de Adinkra/Asante uit Ghana, Ndebele uit Zuid Afrika, Beti uit Kameroen, Kasséna uit Burkina Faso, Yoruba uit Nigeria, Kuba uit Congo, of door rotsschilderingen uit de Sahara.

We gebruiken kant-en-klare (Pakistaanse) henna uit 'cones', dus gaan niet zitten kliederen met het maken van henna-papjes in de klas. 
Henna kleurt de huid oranje-bruin, en blijft ruim een week zichtbaar (mits het lang genoeg heeft kunnen intrekken).
Henna is minder goed zichtbaar op een heel donkere huid, tenzij men het echt heel lang laat intrekken (en er zelfs mee gaat slapen). 'Met een heel donkere huid' wordt hier bedoeld: 'tegen het zwart aan', zoals bv. bij de donkerste Senegalezen. Bij de meeste mensen uit Noord Afrika, Afrika bezuiden de Sahara, Suriname, Antillen etc.. is henna goed zichtbaar).
Als er veel heel donkere kinderen in de groep zitten, kunnen we ook met Jaqua werken. Jagua gel is gemaakt van een vrucht uit Zuid-Amerika, genaamd Genipa. Van het sap van de genipavrucht wordt door de inheemse bevolking al eeuwen lang gel gemaakt en gebruikt als lichaamsversiering. Jagua kleurt de huid donkerblauw/zwart, en lijkt dus erg op een echte (niet tijdelijke) tatoeage. Jammer genoeg is Jaqua nogal prijzig, dus gebruiken we het alleen bij mensen met een heel donkere huid, en zal het van invloed zijn op de prijs van de workshop.
Natuurlijk wordt henna van origine gebruikt in culturen waar de mensen niet zo wit zijn als hier in NL, dus over het algemeen is het niet nodig om met veel duurdere jagua te werken.

Zowel henna als Jagua zijn natuurlijke producten en volledig veilig voor de huid.
Wel is aan te raden om tijdens de workshop kleding te dragen die vuil mag worden, voor het geval er wat geknoeid wordt.

De workshop duurt een uur, en is geschikt voor BO leerlingen vanaf 10 jaar en voor het VO.

Amulet van speksteen maken

Je zoekt uit een berg verschillende stenen een stuk steen met een vorm die je aanspreekt. De vorm van jouw amulet kan je al vinden in de steen. Je hoeft je amulet alleen maar 'uit te pakken'. Dat doe je met een vijl.
Daarna ga je schuren met verschillende soorten watervast schuurpapier totdat de steen spek(steen)glad is.
De steen krijgt een mooie kleur als hij wordt afgewerkt met bijenwas. Als je wilt wordt er nog een klein gaatje geboord in je amulet, zodat je het met een koordje om je nek, of aan je sleutelbos of mobiel kan hangen.

De workshop duurt een uur, en is geschikt voor BO leerlingen vanaf 7 jaar en voor het VO.

Workshop beeldbouwen van sloophout 

Maak van, op de Amsterdamse trottoirs gevonden, sloop- en afvalhout, een vet beeld dat jouw groep vertegenwoordigd; Een 3-dimensionale tag* van afgedankte bende.

Stevig aan de gang met zaag, hamer, spijkers en schroeven. En gebruik als je wilt ook takken, veren, zand, touw, fietsbanden, oude munten, bierblikjes, sleutels, en ijzerdraad.

Door schaarste zijn Afrikanen vaak erg vindingrijk in het gebruik van materialen. Naast materiaal uit de natuur (hout, veren, schelpen, etc.) wordt ook ‘resten van het stadse leven’ een nieuw leven ingeblazen. Weinig wordt weggegooid, veel blijkt geschikt voor hergebruik; autobanden worden schoenen, kroonkurken worden shakers, blikjes worden speelgoedauto’s of soeplepels, oude munitiepatronen en mitrailleurs worden fantastische kunstwerken.

In Europa, waar wij geen schaarste in materialen (denken te) hebben, is hergebruik inmiddels door schaarste in schoon milieu interessant geworden. 
In deze workshop leer je te zien dat hergebruik niet alleen belangrijk is, maar ook heel cool! Dus hergebruik je eigen of andermans bende en maak er wat moois van!
We vinden het leuk (en leerzaam!) als je zelf sloophout en restmateriaal verzameld. Dus struin je schuur, je zolder of het grof-vuil af, en neem oude stoelpoten, schilderijlijsten, stevige balken, en oude pallets mee. En neem vooral ook takken, veren, zand, touw, fietsbanden, oude munten, bierblikjes, sleutels, en ijzerdraad mee als je ze tegen komt!
Maar als je daar geen tijd voor hebt, dan zorgen wij daarvoor.

De workshop beeldbouwen duurt 3 uur, wordt gegeven door 2 docenten/kunstenaars,
en is geschikt voor 
maximaal 20 leerlingen vanaf 15 jaar

(* een tag is een handtekening/symbool van een maker van graffitti)

Afrikaanse patronen/motieven schilderen op een mok

In deze workshop beschilder je een mok met porseleinverf. Eenvoudige geometrische patronen, 'primitive' dieren, of zonnige taferelen, in aarde-tinten of in felle kleuren.
We laten ons inspireren door Bogolan-schilderingen uit Mali, schilderingen van Mbuti en Kuba uit Kongo, van Shona uit Zimbabwe, van Ndebele uit Zuid Afrika, door rotstekeningen uit de Sahara, etc. 

De porseleinverf moet later thuis in een gewone keukenoven op een lage temperatuur gefixeerd worden. (of gezamenlijk in de oven van de school-kantine).

Deze workshop wordt regelmatig geboekt door scholen die geld op willen halen voor een goed doel in Afrika. De leerlingen beschilderen een mok die later verkocht wordt (aan hun ouders?). De opbrengst gaat naar het goede doel.
De workshop duurt een uur, 
en is geschikt voor BO leerlingen vanaf 8 jaar en voor het VO.
Deze workshop kan vanaf minimaal 2 groepen per dag geboekt worden.




Deze scholen, opleidingen en instellingen gingen u voor:

Scholen/Stichtingen die jaarlijks boeken bij De Afrika Centrale:
Johannes Fontanus College Barneveld
Over-Y College Amsterdam
Alphons Laudy VSO ZMLK-school Amsterdam
Elde College Schijndel
De Dreef ZMLK Bijlmer
Mendelcollege Haarlem
Clusius College Alkmaar
Utrechtse Hogeschool / SCOM Outdoor
Stichting Edukans

Middelbare scholen en ROC's:
Merlet College Mill, Driestar College Gouda, Econ. College Maarssen, Kennemer Lyceum Overveen, ROC Flevoland Dronten, Vechtstede College Weesp, St. Willebrordcollege Goes, Rijnlands Lyceum Wassenaar, OPDC Griffioen Speciaal Voortgezet Onderwijs Middelburg, ISH Events Amsterdam, De Heemstede Barger VMBO, St. Nicolaaslyceum Amsterdam, Vituscollege Bussum, Over Y College Amsterdam, Scholengemeenschap Broklede Breukelen, Munnikenheide College Etten-Leur, Ignatiusgymnasium Amsterdam, Stedelijk Gymnasium Schiedam, Veenlanden College Mijdrecht, Saenredam College Zaandijk, Alkwin College Uithoorn, Bonhoeffercollege Castricum, Gerrit van der Veen College Amsterdam, Penta College Blaise Pascal Spijkenisse, College Hageveld Heemstede, Beatrixcollege Tilburg, Erfgooierscollege Huizen, Spinozalyceum Amsterdam, Liemerscollge Zevenaar, Wellantcollege Sloten Amsterdam, Horizoncollege Hoorn, Elede College Gestel, De Lindehorst Zeist (Gesloten inrichting), Media College Amsterdam, Jac.P.Thijsse College Castricum, Fons Vitae Lyceum Amsterdam, Openbare Schoolgroep Schoonoord Zeist, OBS Lek en Linge Culemborg, Cygnus Gymnasium Watergraafsmeer Amsterdam, Montessori College Eindhoven, De Goudse Waarden Gouda, ROC van Amsterdam, ROC Flevaoland.

Universiteiten en Hogescholen:
Wageningen University, Universiteit van Amsterdam (UVA), SCO-Kohnstamm Instituut, Vrije Universiteit Amsterdam (VU), Universiteit Leiden, Haagse Hogeschool, Hogeschool de Horst, Vergelijkende Taalwetenschap Universiteit Leiden, Hogeschool INHOLLAND Alkmaar, Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Zuyd, Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (N.W.O. Tilbug).

Basischolen:
Brede School De Kraal Purmerend, Augustinusschool Amsterdam, Westerparkschool Amsterdam, Scholengroep ProBaz Basisonderwijs Midden Zeeuws-Vlaanderen, 2e Montessorischool 't Winterkoninkje Amsterdam, Basisschool Bergschenhoek, Watergraafsmeerse Schoolvereniging Amsterdam, De Catamaran Amsterdam, Obs. Willem Eggert, Nicolaas Maesschool Amsterdam, 5e Montessorischool Watergraafsmeer Amsterdam, Basisschool Amstelschool, Basisschool Klippeholm Hoofddorp.

Diversen:
Nationale Jeugdraad, Jongerencentrum Underground Lelystad, Vereniging JOL Bergerhof Alkmaar, Nivon Jong - Ontpop Festival, Buurthuis de Aker, Stichting Impuls, Dizzkids Theater, Duycker Hoofddorp, Onderwijs Organisatie Advies,
Naschoolse opvang De Krekel Amersfoort, Centraal Buro Kinderopvang Den Helder, Stichting De Bosk, Kinderdagverblijf Bisonspoor, Kinderdagverblijf Juliana, Muziekcentrum Aslan.

terug naar boven