Afrikaanse workshops voor scholen
Op deze pagina vind je een overzicht van onze Afrikaanse workshops voor scholen. Afrika Centrale is in ruim 30 jaar uitgegroeid tot provider van het meest uitgebreide en diverse aanbod Afrikaanse workshops in Nederland;
Afrikaanse dans en muziek workshops, zoals Afrikaanse dans, Afro House, Azonto, Djembé, Trashpercussie, Bodypercussie en Waterdrums.
Beeldende / creatieve Afrikaanse workshops, zoals Maskers maken, Sieraden maken van afval, Afrikaanse Schilderworkshop / Mok beschilderen met Afrikaanse patronen en Henna Tribal Tattoo Painting.
We verzorgen Afrikaanse workshops en naschoolse activiteiten voor scholen en opleidingen: Basisschool, Speciaal onderwijs, VMBO, HAVO, VWO, MBO, HBO en Universiteit.
Afrika Centrale accepteert betalingen met cultuurkaart/CJP !
Workshop West Afrikaanse dans met live percussie begeleiding
West Afrikaanse dansen zijn feestelijk, vrolijk, energiek, swingend, humoristisch en voor iedereen geschikt; jong/oud, dik/dun, meiden/jongens, met of zonder danservaring. Een van de meest geboekte Afrikaanse workshops voor scholen!
De dansworkshops duren een uur en kunnen zowel mèt live percussie door 2 muzikanten gegeven worden, als zonder.
Ze zijn ook goed te combineren met een Optreden met Afrikaanse dans en percussie. Aanrader!!
Uit onderzoek blijkt dat dans een van de onderbelichte disciplines van het vak CKV1 is. Dat is spijtig omdat er met dans, en met name met West-Afrikaanse dans, veel ervaringsgericht te leren is.
Klik hier voor de aandachtspunten / leerdoelen bij deze workshop Afrikaanse dans.
Workshop Afro House
Afro Urban dancemix / Azonto
Vanzelfsprekend heeft Afrika Centrale in haar team ook docenten die de leerlingen mee kunnen nemen in de Afrikaanse Urban stijlen, zoals Afro House (Angola en Zuid Afrika), Azonto (Ghana), of een Afro urban dancemix.
Afro House geven wij als losse workshops, en in een serie van 5 of 10 lessen als naschoolse activiteit.
Een van de meest geboekte Afrikaanse workshops voor scholen VO / MBO!
Percussie workshops
Djembé workshops
Lekker samen swingende beats spelen! Een vrolijke, verbindende en energieke workshop voor scholieren en studenten.
Samenwerking
In de percussieworkshops wordt gespeeld op djembé, doundoun, sanbang, kenkeni, shakers en bellen. De leerlingen gaan de uitdaging aan om met hun groep een ritme op te bouwen uit een aantal ritmische patronen. De patronen zijn, los gespeeld, vaak eenvoudig. Worden deze echter gelijktijdig gespeeld, dan ontstaat een (complex en) swingend ritme. Swing door samenwerking!
Communicatie
Percussie spelen kan je zien als non-verbaal communiceren, waarbij een energie gevende swing ontstaat als er goed naar elkaar geluisterd wordt. Wordt er naar elkaar geluisterd, dan maak je muziek. Wordt er niet geluisterd, dan maak je herrie. De percussieworkshops duren een uur. Een van onze populairste Afrikaanse workshops voor scholen.
Trash-Percussie
Trommelen op Rommel! Vette grooves maken met emmers, blikken, pannen en andere bende.
Trommelen kan op bijna alles! Super inspirerende workshop. Ook te boeken als lessenserie waarin naar een voorstelling toegewerkt wordt, of als naschoolse activiteit.
Bodypercussie / Body-drumming
In deze workshop leer je ritmes maken mét en óp je lichaam; stampen, klappen, wrijven, tikken en kloppen.
Je gaat de uitdaging aan om met je klasgenoten een ritme op te bouwen uit een aantal (vaak eenvoudige) ritmische patronen. Zo ontstaat er door samenwerking een swingend geheel.
Bodypercussie kan je zien als non-verbaal communiceren; Wordt er naar elkaar geluisterd, dan maak je muziek en wordt het een feestje. Wordt er niet geluisterd, dan maak je herrie.
Workshop sieraden of
maskers maken van afval
Cross Cultural Trash Art
Maak wat moois van je bende!
In de workshop sieraden/accessoires maken van hergebruik materiaal / afval maak je een ketting, armband en ring, riem, polsband of band om je sleutels aan te hangen.
In de workshop maskers maken een op Afrikaanse vormgeving geïnspireerd masker.
Door schaarste zijn Afrikanen vaak erg vindingrijk in het gebruik van materialen. Naast materiaal uit de natuur (hout, veren, schelpen, etc.) wordt ook ‘resten van het stadse leven’ een nieuw leven ingeblazen. Veel blijkt geschikt voor hergebruik; Autobanden worden schoenen, kroonkurken worden shakers, blikken worden drums of soeplepels.
In Europa, waar wij geen schaarste in materialen (denken te) hebben, is hergebruik inmiddels door schaarste in schoon milieu interessant geworden.
Naast materiaal uit de natuur (hout, veren, schelpen, stro, etc.) gaan de leerlingen in onze workshops een stukje van onze overweldigende stroom afval, op een creatieve manier verwerken. Fietsbanden, frisdrankblikjes, oude munten, sleutels en ijzerdraad, vinden hun weg in ceinturen, armbanden, ringen, kettingen, sleutel-hangers, maskers of autonome beelden;
Cross Cultural Trash Art!
Leerdoelen (naast de overkoepelende leerdoelen van de Beeldende vakken op scholen)
• Schoonheid vinden in dingen die in Europa traditioneel gezien als vuil/vies/onbruikbaar worden beschouwd. Op creatieve manier naar ‘afval’ kijken. Hergebruik van materiaal stimuleren.
• Bij het verzamelen van materiaal gaan de leerlingen zoeken in hun huis, op straat, in het park, op het strand. Zwerfvuil wordt daarmee voor een deel opgeruimd. Daarnaast krijgen de leerlingen oog voor wat mensen weggooien en vervuilen. Ze zullen daarna wellicht met meer respect omgaan met het milieu.
De docenten van deze Afrikaanse workshops voor scholen nemen vanzelfsprekend ook zelf veel materiaal mee wat de leerlingen kunnen gebruiken.
• Nadenken over overconsumptie, bewust worden van de verspilling van materiaal door onze wegwerpmaatschappij (en wellicht reflecteren over de voordelen van en noodzaak tot consuminderen?)
• Kennis maken met vormgeving uit Afrika.
Aantekeningen bij de workshop maskers maken
Bij de workshop maskers maken richten we ons op het beeldende aspect, en zal niet of slechts beperkt ingegaan worden op de sociale functie van het masker in de Afrikaanse samenleving (rituelen etc.). Natuurlijk nodigen wij de docenten uit om dit in eerdere of latere lessen aan bod te laten komen. Daarnaast kan nog gezocht worden naar aansluiting d.m.v. theater gerichte lessen in lichaamstaal/gebaren/spelen met maskers.
Op scholen met veel leerlingen met een islamitische achtergrond is een workshop maskers maken misschien niet aan te raden. Beter kan dan gekozen worden voor een workshop sieraden maken van hergebruikt en natuurlijk materiaal.
De workshops sieraden/accessoires maken en maskers maken duren minimaal een uur en bij voorkeur anderhalf uur. De tijdsduur hangt ook samen met het soort onderwijs en de ‘spanningsboog’ van de leerlingen.
Afrikaanse patronen/motieven schilderen op een mok
In deze workshop beschilder je een mok met porseleinverf. Eenvoudige geometrische patronen, ‘primitieve’ dieren, of zonnige taferelen, in aarde-tinten of in felle kleuren.
We laten ons inspireren door Bogolan-schilderingen uit Mali, schilderingen van Mbuti en Kuba uit Kongo, van Shona uit Zimbabwe, van Ndebele uit Zuid Afrika, door rotstekeningen uit de Sahara, etc.
De porseleinverf moet later thuis in een gewone keukenoven op een lage temperatuur gefixeerd worden. (of gezamenlijk in de oven van de school-kantine).
Deze workshop wordt regelmatig geboekt door scholen die geld op willen halen voor een goed doel in Afrika. De leerlingen beschilderen een mok die later verkocht wordt (aan hun ouders?). De opbrengst gaat naar het goede doel.
De workshop duurt een uur, en is geschikt voor BO leerlingen vanaf 8 jaar, voor het VO en MBO
Deze workshop kan vanaf minimaal 2 groepen per dag geboekt worden.
Henna tribal-tattoo painting
Leer hoe je bij jezelf of bij een ander een coole henna tattoo kan zetten.
We laten ons inspireren door mooie patronen en symbolen van de Adinkra/Asante uit Ghana, Ndebele uit Zuid Afrika, Beti uit Kameroen, Kasséna uit Burkina Faso, Yoruba uit Nigeria, Kuba uit Congo, of door rotsschilderingen uit de Sahara.
We gebruiken kant-en-klare henna uit ‘cones’, dus gaan niet zitten kliederen met het maken van henna-papjes in de klas.
Henna kleurt de huid oranje-bruin, en blijft ruim een week zichtbaar (als het lang genoeg heeft kunnen intrekken).
Henna is een natuurlijk product en veilig voor de huid.*
De workshop duurt een uur, en is geschikt voor BO leerlingen vanaf 10 jaar en voor het VO.
* Disclaimer voor gebruik henna
De Afrika Centrale is niet verantwoordelijk voor het onverhoopt optreden van een allergische reactie op de henna die ze gebruikt tijdens of na het aanbrengen van Hanna Tattoo’s tijdens de workshops.
Sinds 2008 gebruikt de Afrika Centrale kant-en-klare Pakistaanse henna-cones met oranje henna (dus NIET met zwarte ‘henna’ met gevaarlijke chemicaliën). In al die jaren dat we deze henna gebruiken bij honderden volwassenen en en kinderen is er slechts éénmaal een allergische reactie van de huid opgetreden.
Voor zowel volwassenen als kinderen is het een volledig vrijwillige keuze om de henna wel of niet op de huid aan te (laten) brengen.
Ook op scholen, waar kinderen vaak verplicht zijn deel te nemen aan de workshops, staat het de kinderen vrij de henna wel of niet op hun huid te gebruiken. Er kan altijd op papier gewerkt worden.
Amulet van speksteen maken
Je zoekt uit een berg verschillende stenen een stuk steen met een vorm die je aanspreekt. De vorm van jouw amulet kan je al vinden in de steen. Je hoeft je amulet alleen maar ‘uit te pakken’. Dat doe je met een vijl.
Daarna ga je schuren met verschillende soorten watervast schuurpapier totdat de steen spek(steen)glad is.
De steen krijgt een mooie kleur als hij wordt afgewerkt met bijenwas. Als je wilt wordt er nog een klein gaatje geboord in je amulet, zodat je het met een koordje om je nek, of aan je sleutelbos of mobiel kan hangen.
De workshop duurt een uur, en is geschikt voor BO leerlingen vanaf 7 jaar en voor het VO.
Workshop beeldbouwen van sloophout
Maak van, op de Amsterdamse trottoirs gevonden, sloop- en afvalhout, een vet beeld dat jouw klas of groepje vertegenwoordigd; Een totem of 3-dimensionale tag* van afgedankte bende.
Stevig aan de gang met zaag, hamer, spijkers en schroeven. En gebruik als je wilt ook takken, veren, zand, touw, fietsbanden, oude munten, bierblikjes, sleutels, en ijzerdraad.
UpCycling!
Door schaarste zijn Afrikanen vaak erg vindingrijk in het gebruik van materialen. Naast materiaal uit de natuur (hout, veren, schelpen, etc.) wordt ook ‘resten van het stadse leven’ een nieuw leven ingeblazen. Veel blijkt geschikt voor hergebruik; autobanden worden schoenen, kroonkurken worden shakers, blikjes worden drums of soeplepels, oude munitiepatronen en mitrailleurs worden fantastische kunstwerken.
In deze workshop leer je te zien dat hergebruik niet alleen belangrijk is, maar ook inspirerend. Dus hergebruik je eigen of andermans bende en maak er wat moois van!
We vinden het leuk (en leerzaam!) als je zelf sloophout en restmateriaal verzameld. Dus struin je schuur, je zolder of het grof-vuil af, en neem oude stoelpoten, schilderijlijsten, stevige balken, en oude pallets mee. En neem vooral ook takken, veren, zand, touw, fietsbanden, oude munten, bierblikjes, sleutels, en ijzerdraad mee als je ze tegen komt!
Maar als je daar geen tijd voor hebt, dan zorgen wij daarvoor.
De workshop beeldbouwen duurt 3 uur, wordt gegeven door 2 docenten/kunstenaars, en is geschikt voor maximaal 20 leerlingen vanaf 15 jaar.
(* een tag is een handtekening/symbool van een maker van graffiti)
De organisatie voor Afrika Centrale wordt gedaan door Jeanine Theunissen.
Bel gerust even voor overleg, zodat wij ons aanbod op jullie plannen kunnen afstemmen!